Thursday, December 23, 2010

Dunia yang dikejar

Manusia itu sifatnya pelupa.

Jadi suka untuk saya perkatakan beza nilai antara dunia dibanding dengan akhirat.

Agar kita dapat bermuhasabah kembali, apa yang kita kejar selama ini?

Sebagai peringatan bersama.



Nilai dunia dibanding dengan akhirat

Rasulullah bersabda,


"Demi Allah, dunia ini dibanding dgn akhirat ibarat seseorang yang mencelupkan jarinya ke laut; air yang tersisa di jarinya ketika diangkat itulah nilai dunia."

(Hadith riwayat Muslim)


Rasulullah bersabda,

"Seandainya dunia itu ada nilainya disisi Allah, bahkan jika nilainya seberat sayap nyamuk sekalipun, tentu Dia (Allah) tidak akan sudi memberi minum pada orang kafir walau seteguk air."
(Hadith Sahih riwayat Tirmidzi)


Firman Allah SWT :

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui."
(QS, Al-‘Ankabut : 64)


Firman Allah SWT :

"Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan diri dan dia ingat akan Tuhannya, lalu dia solat. Tetapi kamu (orang yang ingkar) memilih dunia, padahal akhirat itu jauh lebih baik dan lebih kekal."
(QS, Al A'laa :14-17)



Ini cuma sebahagian sahaja dari dalil2 yang menerangkan bahawa dunia ni tiada nilaiannya jika dibandingkan dengan akhirat. Banyak lagi dalil2 yang kita dapati menerangkan bahawa akhirat itu lebih baik dan kekal..!


Tidak boleh ambil dunia?

Ambillah dunia sekadar keperluan kita dan bersederhanalah! Jadikan ia sebagai ladang untuk kita bercucuk tanam agar kita dapat memetik hasilnya dan peroleh manfaatnya di akhirat.

Islam datang untuk mengeluarkan manusia daripada kesempitan dunia dan membawa kepada keluasan akhirat. Bila kita sudah sedar, berubahlah kepada yang lebih baik.

Kita sebagai manusia sudah dikurniakan mata, tapi sedihnya keban

yakkan dari kita tidak dapat melihat. Bukan kerana mata kita yang buta, tetapi hati itu yg telah berkarat.


'Ala kulli haal, mohonlah moga2 Allah sinari hati kita dengan nur hidayah dan mengampunkan keterlekaan kita selama ini. Ameen.



Gambar hiasan



2 comments:

+akufobia+ said...

main kejarkejar.

hanyagerhana said...

akhi, bila nak update ni~