Monday, March 24, 2014

Bahagia itu


Manusia sering mencari-cari sesuatu dalam hidupnya yang disangka mampu membahagiakan hatinya.

Bila miskin, disangkanya dia perlu mencari kekayaan.
Bila sakit, disangkanya dia perlu mencari kesihatan.
Bila gagal, disangkanya dia perlu mencari kejayaan.
Bila berseorangan, disangkanya dia perlu mencari pasangan.

Mereka sangka mereka perlu semua ini untuk bahagia. Anehnya kita melihat sebahagian manusia yang memiliki semua ini tidak juga menikmati rasa bahagia.

Sedarlah bahagia itu datang dari hati yang dekat dengan pemiliknya, tuhannya. Bila hati ini dekat dengan tuhan, apa jua keadaan miskin, sakit, gagal, rasa berseorangan dia tetap tenang, redha & gembira. Dia tahu tuhan sentiasa ada & tidak akan tinggalkan dirinya.

Bila tuhan sentiasa bersama, itulah kemenangan baginya. Apa pun yang berlaku dia sedar pemilik kuasa segala kuasa bersamanya hatta jika dia mati sekalipun dia sedar dia telah berusaha sebaiknya bagi meraih syurga & redha dari tuhannya.


حديث : "عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله له خير وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن إن أصابته سراء شكر فكانت خيرا له وإن أصابته ضراء صبر فكانت خيرا له 
(رواه مسلم)
Sungguh menakjubkan urusan seorang mukmin, semua urusannya baik baginya dan kebaikan itu tidak dimiliki kecuali oleh seorang mukmin. Apabila ia mendapat kesenangan ia bersyukur dan itulah yang terbaik untuknya. Dan apabila mendapat musibah ia bersabar dan itulah yang terbaik untuknya."(Sahih Muslim)

Wallahu'alam

No comments: