Monday, April 13, 2009

Jom ingatkn..!

"eh,bnda yg dia buat ni x berapa betul dgn yg islam anjurkn.boleh ko tlg tegur dia?secara baikla." soal saya pd seorg sahabat.

"erk.ak susah la nk tegur dia.nnt terasa hati plak dia.jd x rapat." keluhan berat diluahkn.

terpaksa cari org lain utk diminta bantuan.

"ak akan tegur jgk,tp ko pn tlg tegurkn skali boleh?" soal sy mengharap.

"eh,ak x rapat dgn dia.cmne ak nk tegur.susah la.kena tunggu rapat dulu.lgpn ak sndiri 'still' mcm ni.teruk jgk." keluhan demi keluhan dilepaskn.

kelu rasanya.kt siapa boleh ak mintak tlg lg?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tanggungjawab siapa??

Perkara ni bukan la suatu perkara yg baru.

segan.takut.jd siapa yg bertanggungjwb utk berpesan2 pd kebenaran dan kesabaran?

  • sahabat karib?eh,x boleh,takut hubungan renggang.
  • sahabat biasa?x rapat pulak.tunggu la rapat duluu.
  • rasa diri masih teruk?jd bila lg nk berubah?

akhirnya,dakwah ke arah kebaikan terkulai begitu sahaja.

sikap yg patut ditegur tidak ditegur.

akhirnya mad'u ni terus terleka dgn sikapnya.

salah siapa?kita bersalah atau x?

bimbang.bimbang prkara ni mnjadi dalil pd mad'u tersebut di akhirat.

"Ya Allah,si fulan ni x pernah menasihatkn sy pn dulu."

akhirnya,sedikit demi sedikit pahala kita dikikis di akhirat akibat kecuaian kita dlm laksanakn tanggungjwb sehingga jdlah kita org yg muflis.

sebabnya?dipertanggungjwbkn dan dipersalahkn kerana x menyampaikn atau berpesan2 pd kebenaran.

na'uzubillahi min zalik.

pd masa yg sama,dakwah sbnrnya melatih kita utk perbaiki diri sndiri.

mulut org yg bercakap,lebih dekat dgn telinganya utk dibandingkn dgn telinga mad'u.

jd,diri masih teruk bukanla suatu alasan pengecualian utk kita x berdakwah.

kita juga perlu berubah!

perlu diingati bahawa dakwah bukan hanya terletak pd skop ajak ke majlis ilmu,bahkan lebih dr tu.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"eh,kesian kt 'lecterur' tu.boleh x korang perlahankn suara cket.tak sembang trus buat masa ni lg bgs!selepas ni bkn tak boleh sembang dh." kata ahmad smbil tersenyum.

"hehe.orait2.sory2." balas mereka smbil senyum dgn bersalah.

terus hentikan perbualan dan mula fokus.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

sedar x sedar,berlaku dakwah di situ.dakwah berlaku bila mana kita ajak pd kebaikan.

ini antara contoh dakwah yg paling mudah.

berat sgt ke beban dakwah ni?

pd zaman ni mmgla berat.kerana suasana akhir zmn ni sememangnya pelbagai fitnah melanda.

lebih2 lg bila wujudnya 2 golongan:

  1. org yg jahil,tp berani berhujah.
  2. org yg alim,tp bersikap takut utk menyampaikn.

dakwah org ke arah islam sbnrnya mnjadi tanggungjwb setiap individu muslim.

Firman Allah yang bermaksud:

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh dan berkata: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri.” (Fushilat: 33)


sepatutnya kita berlumba2 dlm mgajak sahabat ke arah kebaikan kerana ganjaran yg dijanjikn Allah sgtla lumayan sepertimana disampaikn Rasulullah.

“Jika Allah s.w.t memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik
bagimu daripada setiap apa yang disinari matahari.” (Riwayat at-Tabrani)


ganjaran yg bakal diperolehi dah diketahui dan dibocorkn.masih x nk berebut utk mgajak org pd islam??

Tidur nyenyak

kita ibarat org yg tidak tidur di kala org lain nyenyak tidur lena.

kita sedar berlaku kebakaran.jd perkara pertama yg perlu kita lakukan pastinya adalah kejutkn mereka2 yg nyenyak tidur terlebih dahulu sblm kita memaklumkn kebakaran yg sedang berlaku.

sebelum kita memaklumkn mengenai kebakaran tersebut pastinya ada cercaan yg diterima dr sebahagian mereka apabila kita mganggu tidur mereka.

begitu jugalah dakwah.ada kalanya cercaan ataupn sindiran pasti kedengaran.

tapi kita perlu tabah sekiranya kita yakin inilah jalan yg blh mmbawa kepada kesejahteraan kita dan sahabat kita.

seni2 dan marhalah dlm dakwah juga perlu difahami..ada garis panduan yg telah ditetapkn supaya ianya lebih berkesan.

teknik2 utk menasihati juga perlu tepat.seorg da'ie seharusnya pndai mencari peluang utk menyelitkn unsur dakwah dlm perbualan mereka.

bg sesetengah pemain bola muslim,ada yg berdakwah secara x langsung dgn bersujud syukur bila menjaringkn gol,bersolat di tengah padang sblm bermula perlawanan bola sepak dan sebagainya.

itu dakwah mereka.

anda pula bagaimmana?apa yg telah anda lakukn?bagaimana cara dakwah anda skrg ni?

xkn anda baik hanya utk diri sndiri?x nk smpaikn pd sahabat2 yg lain?

renung2kn dan sama2lah kita beramal.tlg menolong utk mewujudkn suasana ini dlm persekitaran kita.insyaAllah.

4 comments:

dr.DidiE said...

salam alaik..kebetulan,itulah yg kami bincangkan pada pertemuan minggu lalu. masalah2 kecil yang tak perlu dijadikan alasan,sebaliknya kita perlu mencari jalan utk memperbaikinya. klw rasa teruk,berubah la jadi baik, kalau rasa renggang, berukhuwahlah,klw rasa takot,beranikanlah. hendak seribu daya tak nak seribu dalih.wallahualm...

.kakijalan. said...

entri yang bagus.
ini pun salah satu cara dakwah.
mengingatkan orang lain supaya berdakwah.
saya juga alami masalah takut untuk mendakwah rakan yang rapat.
entri ni bagi sedikit kekuatan pada saya.
alhamdulillah.

ahmad suhaib said...

syukran kerana menziarah..

dlm kita menegur,jgn kita abaikn satu lg aspek iaitu aspek mmpersiapkn diri kita dgn 'kefahaman yg benar ttg Islam'..
(salah satu drpd muwassofat yg perlu ada pd seorg da'ie)

jd,ambil kesempatan smntara nyawa masih dikandung badan utk menggarap ilmu berkenaan Islam dan kongsi atau smpaikannya pd masyarakat umum..insyaAllah..

'ala kulli haal..syukran~!

~::sya_mujahidah::~ said...

salam...
ana sgt suke enty ni
berkaitan ngan dakwah
betul, dakwah tidak kira masa n tempat
sampai bile kite nk tggu, kan?
alhamdulillah, ana rasa lebih brsemangat baca entry ni utk teruskan dakwah kpd kawan2
syukran