Thursday, January 1, 2009

Gegar Palestina..


Palestin terus menerus diserang..baru2 ni diserang dgn serangan yg paling teruk sejak 60 thn yg lepas..
wanita dan kanak2 dibunuh tanpa belas kasihan..
sinonim..bg sebuah kumpulan yahudi..tiada tanah..menumpang,merebut dan merampas..
alasannya hendak mghapuskn HAMAS secara total..
tp siapa yg sbnrnya perlu dihapuskn??

adakah ini salah satu lg petanda kiamat sudah sgt2 dekat??

malangnya kita masih terleka..

sedarkah kita??

para khakkham (ulama besar) yahudi sudah keluar fatwa yg menghalalkn darah warga arab palestin (islam dan kristian) sebagai balasan kepada pmbunuhan kader2 mereka di bandar alQuds..

Agak ironik, darah lebih 100 rakyat Gaza telah ditumpahkan sebelum peristiwa serangan ke atas kader-kader Yahudi ultra Ortodoks. Tidak pula kedengaran mana-mana ulama Islam di Gaza menghalalkan darah warga awam Yahudi di seluruh dunia. Peliknya, apabila nyawa para kader-kader ultra ortodoks Yahudi Zionis yang juga merupakan anggota tentera sukarelawan rejim terbunuh, mereka menghalalkan darah semua warga Arab Palestin..

pelik betul..



adakah kita peka dgn perkembangan terkini palestin??atau ambilnya sambil lewa?

asalkn diri seronok dan gembira..adakah itu sudah memadai bg diri kita?

Rasulullah brsabda yg mafhumnya berbunyi:

"mereka yg tidak ambil kisah keadaan umat,bukanlah drpd kalanganku.."

klu di mesir skrg ni sudah sejuk walaupn suhu hanya sekitar 15 degree celcius..
palestin suhu mencecah 10 degree celcius..mereka lebih kesejukan..tiada bantuan..dlm gelap dan dingin malam..
pernah kita bayangkn??pernah kita fikirkn??

atau menunggu saat ia menimpa diri kita dulu..baru nk sedar dan menjerit2 meminta bantuan..

jd bersama2lah kita bantu mereka semaksimum yg mampu..



- berdoalah utk mereka..yakinlah doa itu senjata org mu'min..
- berikan kesedaran mgenai palestin kpd masyarakat di sekitar kita..ini adalah masalah bersama umat Islam..
- tingkatkn tarbiyah diri..hayat kita di dunia x lama!
- sntiasa ikuti perkembangan di palestin..moga palestin sntiasa dlm hati kita..(http://www.palestinkini.info/)
- hulurkan bantuan dan sumbangan kpd tabung2 aman palestin..
- elakkan mggunakan barangan israel..krn akan menyumbang kpd satu peluru utk mereka bunuh umat Islam di palestin..

yakinilah kematian itu suatu yg pasti..bantulah palestin selagi hayat masih ada..

rasailah tanggungjwb utk mmbantu palestin..
klu x..pasti anda tergolong dlm golongan org2 yg rugi di akhirat kelak..

kita perlukn pd Islam,bukn Islam yg perlukn kita..
yakinilah kemenangan Islam itu suatu yg pasti..tp jalannya penuh cabaran dan beronak duri..
klu anda xnk mmbntu,Allah akan ganti dgn org lain..yg rela mmbantu palestin..

renung2knlah..pilihlah utk mmbantu dan peka dgn isu palestin..


Express your solidarity through any means possible!! Allahu Akbar!!

2 comments:

dr.DidiE said...

salam,kdg2, bile tengok balik, ramai yg semangat isu palestin ni bermusim.masa ramai org buat demo sana sini, ramaila turun menyokong sama, boikot pun sehabis-habisnya, tp skrang klw kt UK ni sye tgk, dah ada org islam yg pkai jubah tutup satu badan pun masuk Mark and Spencer. Tu tak kira lagi yg Minum nescafe hari-hari.haihhh...

P/s:pesan utk dri sendiri gaks..

ahmad suhaib said...

ahmad suhaib > dr didie

ha3..
tula..
kita senang terleka..
nmpk pn bnda2 yg fizikal..
mksdnya nmpk yg kena serang dan sebagainya..
sbb tu la klu kta tgk israel,bila dia nk serang palestin,dia akan ada taktik mcm paparkn gmbr perempuan kt majalah2..
bg org terleka ngan bnda tu..

same2 la kita amik pengajaran..^-^