Monday, November 24, 2008

setitik dakwat sebesar alam..

Ya Allah..terasa kerdilnya diri ni..disaat diri aku mmbaca dan menyelungsuri blog sahabat2 seperjuangan sewaktu di DQ dulu..blog abg2 senior yg pernah meribat diri ini..
meribat diri ni dan rakan2 seperjuangan di suatu malam yg gelap gelita..
itu semua suatu kenangan yg x mampu aku lupakan..
hasrat ku utk masuk DQ sgtlah besar..utk mghafal kalamullah..
tp..akhirnya aku da berada di sini..di bumi anbiya'..

adakah aku lupa??

kenangan sewaktu di DQ x dpt ku gambarkn..indah dan manisnya ukhuwah..
tp..kelihatannya mcm semakin hambar..mgkn ini semua salah diri ku sndiri..
ak kurang berinteraksi dgn sahabat2 DQ yg lain..
ak x manfaatkn kesempatan yg ada..dan Allah dah menarik kesempatan itu dr diriku..

adakah tepat keputusan ku selama ni???

Ya Allah..berikanlah aku kekuatan untuk mnjadi seperti lemah lembutnya Abu Bakar,segagah Umar dlm mmprjuangkn kalamullah..
jdknlah ak seorg pemangkin dalam kebangkitan islam..

kenapa ak tulis dlm blog ku ni??

bkn utk mncari simpati ataupn publisiti..tp aku perlukan seorg teman yg mampu mmbimbing diriku ini..
dari arah yg ku tidak tahu matlamatnya ke jalan keluar..

masih adakah jalan keluar bg permasalahan ini utk diriku??

Ya Allah..ak mohon engkau kurniakn ak secebis ketabahan dalm diri ini..
utk mghadapi dunia yg penuh kefasadan..dan..ak juga hampir trgelincir dr landasan ini..

'la takhaf wala tahzan,innallaha ma'ana..'

itu benar..tp mampukah diriku yg hina ini berterusan dalam kefasadan tanpa merasakan apa2??
dan mgatakan la takhaf wala tahzan pd diriku??
sesekali ak rasa diriku perlu berubah..dan ak mencuba utk berubah..nmpknya ia masih x brjaya..
sgt mudah utk diriku trgelincir dr landasan ini..meranapkn amalan baik yg ku lakukn selama ni..

adakah layak aku mnjadi seorang ketua???

mmg semua org adalah ketua..ketua pada diri sndiri..
sedangkn diri sndiri x mampu ak pimpin..inikan hati2 manusia yg pelbagai ragam ni..

Ya Allah..aku sgt berhasrat utk melihat jundullah yg benar2 bebas dari kefasadan..
tringat pd kata2 sahabatku..betapa mudah mmbntuk fikrah tp mcm mana pgamalannya??

banyaknya persoalan di benakku..
siapa yg mampu mnjawabnya???
ya Allah..tunjukkan aku jalan..jalan org2 yg kau beri nikmat..bukan jalan org yg kau murkai...



masih adakah seorg yg benar2 berperibadi muslim dlm kefasadan dunia nih??
persoalannya mampukah aku mnjadi salah seorg yg berperibadi muslim???
Ya Allah..besarnya dosaku..x mampu utk ku perkatakan satu persatu..

1 comment:

faqiha said...

blog awk ni memberi keinsafan la..maceh